Spoorlijn              Hlapauk – 397 (18)                  Birma

 

                                                                                                                                                                         20-12-2012

 

Andere benaming

Hlepauk, Alepauk, Rabao, Kamp 18

 

Ligging

Dit kamp lag 397 km van Non Pladuk en 18 km van Thanbyuzayat.

 

 

Transporten

datum

binnengekomen

uit

vertrokken

naar

aantal

per

transport

aantal

in

kamp

type

personen

 

AANLEG SPOORDIJK

 

 

 

xx-10-1942

 

 

 

500

kr (1)

25-10-1942

Thanb. – 415 (0) (2)

 

 

 

kr (3)

25-01-1943

Moulmein (4)

 

 

 

kr (5)

06-02-1943

 

 

 

2000

kr

24-02-1943

 

Anakw – 369 (46)

 

 

kr

20-03-1943

Aparon – 332 (83)

 

 

 

kr

21-03-1943

 

Tedang - 85

 

 

kr

 

LADEN EN LOSSEN

 

 

 

02-05-1943

Anakwin – 369 (46)

 

 

 

kr (6)

15-05-1943

 

Retpu – 385 (30)

 

 

kr (6)

xx-06-1943

Thanb. – 415 (0) (7)

 

 

 

zkr (8)

xx-07-1943

 

Retpu – 385 (30)

 

 

zkr

xx-xx-1943

 

Payath. – 307 (108)

 

 

kr

kr = krijgsgevangenen, zkr=zieke krijgsgevangenen

Anakw=Anakwin, Payath= Payathonzu, Thanb=Thanbyuzayat

(1) Australiërs

(2) deels per trein, deels lopend

(3) Engelsen, Britse Sumatra Bataljon, deel van de A-force o.l.v. Majoor Dudley Apthorpe

(4) rechtstreeks van Moulmein naar dit kamp, eerst per trein, dan met vrachtauto (Bom, Galavazi)

(5) groep van de Nichimei Maru

(6) Britse bataljon

(7) na bombardement op hospitaal in Thanbyuzayat

(8) Nederlanders, aangekomen met de Nichimei Maru

 

Werkzaamheden aanleg spoordijk (okt 1942 – mrt 1943)

aanleg spoordijk naar het oosten, richting Anakwin 46 (stoffig)

bouw brug over rivier juist ten oosten van het kamp

 

Laden en lossen (mei 1943)

laden en lossen van treinen en vrachtauto’s (ook ‘s nachts)

 

Omstandigheden

klimaat                  overdag warm en droog, ’s nachts koud

voeding                 redelijk; kantine aanwezig

wonen                   in barakken, het kamp heeft geen omheining

 

Literatuur

Bom, A.M. in Heijmans-van Bruggen, M. - De Birma-Siam spoorlijn, 2001, o.a. pg 79 (28-1-43 – 21-3-43)

Brown, V. - Report, NIOD, IC 081805, pg 4-5 (december 1942, mei 1943)

Corbeau, A. - Brief, NIOD, IC 062982 (juni - juli 1943)

Ditmar, W.P.A. – Verklaring, NIOD, IC 032344, pg 18, 20

Galavazi, H. - Dagboek (familiebezit) (26-1-1943 – 20-3-1943)

Jordan, Arnold - Tenko on the River Kwai, 1987, pg 35-43

Keeskamp, J. - Proces verbaal, NIOD, IC 000762

Kinvig, Clifford - River Kwai Railway, 1992, pg 56

Rivett, Rohan D. - Behind bamboo, 1946, pg 180

Walker, A.S. - Middle East and Far East, 1953, pg 588 (juni-juli 1943, medische aspecten)

 

Namen in dagboek Galavazi

dr Allaart, kapt Van Beek, kapt Blommendaal, Bom, ritm De Boer, kapt P. De Bruyn,  ltz Ditmar, kapt Van Meurs, overste Pik, overste Statius Muller, ds Oranje, kapt Piccard, ds Pieron, kapt Rietveld, overste Schokking, ds Van Selms, overste Vriesman, ds Wildervank, lt Witte

 

 

Index                    Kampen Birma-spoorweg