Nichimei Maru
                                                                                                                                                                     3-8-2012
| LAND | STAD | 1e
  KAMP | A/V | D-M-Y | kr | DODEN | 
| Malakka | Singapore |  | V | 29-12-1942 | 1000 |  | 
| Malakka | Pinang |  | A | 1-1-1943 | 999 | 1 | 
| Malakka | Pinang |  | V | 11-1-1943 | 999 |  | 
|  |  | bommen (1) |  | 15-1-1943 | 968 | 32 | 
|  |  |  |  |  |  |  | 
|  |  | Moul: Gevangenis | A | 17-1-1943 | 968 |  | 
A=Aankomst, V=Vertrek;
kr=krijgsgevangenen; Moul = Moulmein; (1) het convooi werd vanuit de lucht
aangevallen
| De Nichimei
  Maru (ook vaak aangeduid als Nitimei Maru, 4.693 ton) vertrok
  op 29-12-1942 met ongeveer 1000 krijgsgevangenen (allen Nederlanders) uit
  Singapore naar Birma, bestemming Moulmein. Er waren ook nog 1562 Japanse
  soldaten aan boord.  Op 1-1-1943 kwam het
  schip aan in de haven van Pinang; hier werd een convooi samengesteld,
  bestaande uit twee transportschepen: de Nichimei Maru en de Moji Maru 2, èn enige escorteschepen. Op 11-1-1943 vertrok
  het convooi richting Moulmein. Op 15-1-1943 werd de Nichimei
  Maru in de Golf van Martaban, ongeveer 75 km van Moulmein, tijdens
  een luchtaanval tot zinken gebracht; de meeste opvarenden werden aan boord
  van de Moji Maru 2 opgenomen. De tanker Soerabaja Maru, die
  even later hier passeerde, nam ook nog drenkelingen mee. Uiteindelijk werden 968
  POW gered, 32 kwamen om; er waren ook enige gewonden. Op 17-1-1943 werden de
  krijgsgevangenen ondergebracht in de Moulmein-Gevangenis.
  Van hieruit werden zij in verschillende transporten per trein vervoerd naar Thanbyuzayat,
  het eindpunt van de Birma-spoorweg in Birma. Van hieruit werden zij naar de
  werkkampen aan de spoorweg gezonden. NOOT. Het is niet zeker of alle krijgsgevangenen werden
  overgebracht naar het basiskamp Thanbyuzayat en vervolgens naar de
  spoorlijn-kampen. Sommige krijgsgevangenen berichtten, dat zij rechtstreeks
  van de Gevangenis in Moulmein naar Kamp
  18 (Hlaplauk) werden overgebracht. | The Nichimei Maru (sometimes called Nitimei Maru,
  4,693 tons) sailed out on  On  On  On  On  NOTE. It is not certain that all
  POW’s were transported to Thanbyuzayat and after that to the labour camps on
  the Birma-railway. Some POW’s reported that they were transported directly
  from the Moulmein Prison to Camp 18, Hlaplauk. | 
.
Literatuur
Bom, A.M. in Heijmans-van B. – Jap. bezet. in
dagboeken, Birma-Siam spoorlijn, pg 31-33 (Nichimei Maru)
Bom, A.M. – Dagboek, NIOD-dagboek 160
Brand, W. – Rapport, NIOD, IC 028.784
Ditmar, W.P.A. – Kort verslag, bron ?
Galavazi, H. – Dagboek (uitgave in eigen beheer)
Heijmans-van Bruggen, Mariska – De Japanse bezetting
in dagboeken, De Birma-Siam spoorlijn, 2001, pg 60-77
Hulsbus, Joop – En de zon werd rood, 1986, pg 121
Keeskamp, J. – Proces Verbaal, 09-02-1946, NIOD, IC
000.762
Lamont-Brown,
Raymond - Ships from Hell, 2002, pg 153 (torpedo)
Leffelaar, H.L. en E. van Witsen - Werkers aan de
Birmaspoorlijn, 1982, pg 99
Michno, G.F. -
Death on the Hellships, 2001, pg 95-98
Nelson, David – The
Story of Changi 
Smits,
Th. – De ondergang van de Nitimei Maru, De Blauwe Wimpel, jaargang ??, pg
18-19, 36-37
Sterk,
J.J. – Proces Verbaal, 20-09-1946, NIOD, IC 000.799
Verslag
– Stabelan, 7/1, pg 25; 9/3, pg 3,26; 9/6, pg 3,26
Witsen,
E. van – Krijgsgevangenen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 103, 178, 182 (vertrek
Singapore 10-1-1943)
Tekening
Tong
Tong, jaargang ??, pg ??
Websites
www.britain-at-war.org.uk
www.west-point.org
Index          Zeetransporten              Kampen
in Birma/Thailand