Spoorlijn                    Konyu - 166                    Thailand

 

                                                                                                                                                                         16-8-2011

Andere benaming

Kon Yu, Kanyu, Kanu

 

Ligging

Konyu lag ongeveer 166 km van Non Pladuk. Er waren hier 3 kampen: Kamp 1: River Camp, Kamp 2: Road Camp en Kamp 3: Jungle Camp. Kamp 1 werd ook wel aangeduid als het Engelse Kamp (er zaten uitsluitend Engelsen) en Kamp 2 als het Australische kamp (er zaten uitsluitend Australiërs). Vanuit dit kamp werd de beruchte Hellfire Pass gemaakt, een sleuf in een enorme rotsformatie.

 

Japanse kampcommandant

luitenant Osuki

 

Transporten

datum

binnengekomen

uit

vertrokken

naar

aantal

per

transport

aantal

in

kamp

type

personen

 

Kamp 1: River Camp

 

 

 

 

xx-10-1942

Ban Pong – 5 (1)

 

3000

3000

kr (2)

 

 

 

 

 

 

 

Kamp 2: Road Camp

 

 

 

 

25-01-1943

Ban Pong - 5 (3)

 

625

625

kr (4)

26-01-1943

Ban Pong – 5 (5)

 

375

1000

kr (6)

17-03-1943

 

Hintok - 155

 

 

kr (7)

 

Kamp 3: Jungle Camp

 

 

 

 

27-01-1943

Ban Pong – 5 (8)

 

625

625

kr (9)

18-03-1943

 

Kinsayok - 171

625

0

kr

xx-xx-1943

??

 

 

 

kr (10)

 

 

 

 

 

 

kr = krijgsgevangenen

(1) per boot over de rivier

(2) Engelsen

(3) één nacht in Tarsao, deels met vrachtauto’s, deels lopen

(4) Australiërs onder leiding van lt Dunlop

(5) vermoedelijk ook één nacht in Tarsao

(6) tweede helft van de groep van lt Dunlop

(7) een deel van de Dunlop-force o.l.v. lt Dunlop

(8) één nacht in Tarsao, vervoer met vrachtauto’s

(9) Nederlanders (o.a. van der Veer)

(10) Australiërs

 

Werkzaamheden

Oktober 1942-december 1942:

* opbouw van het Kamp 1

* open kappen en branden van het oerwoud, aanleg spoordijk

Januari 1943-juli1943:

* opbouw van Kamp 2

* uithakken van 2 sleuven door rotsformatie (Hellfire Pass) tussen (het lager gelegen) Hintok en Konyu

(met extra inzet van pneumatisch materiaal en olifanten)

Juli-augustus 1943:

* aanleg spoordijk

* aanleg brug, 400 m lang en 25 m hoog (stort 3 maal in: bijnaam: Pack of Cards bridge)

Medio september 1943

* traject van Hintok tot Konyu gereed

 

Omstandigheden

Kamp 1

wonen in barakken, zelf gebouwd na aankomst

sterfgevallen        400

Kamp 2

wonen in barakken, zelf gebouwd na aankomst

Kamp 3

er brak vrij snel na aankomst van de eerste groep dysenterie uit, later ook nog cholera

zieken werden massal uit de ziekenbarak gehaald (en geslagen) en aan het werk gezet

 

 

Literatuur

Achter Kawat en Gedek, uitgave van “De Nederlandse Padvinders”, 1947, pg 77

Akker, H.L. van den – Proces Verbaal, NIOD, IC 001983 (Kamp 3, juni 1943)

Chalker, Jack – The war drawings of Jack Chalker, 1994, pg 49-56 (oktober 1942 – maart 1943)

Clarke, Hugh V. - A life for every sleeper, 1986, pg 22 (april 1943), pg 97-112 (bezoek in 1984)

Dunlop, Weary -  The War Diaries, 1986, 2009, hoofdstuk 6, pg 170-215 (aankomst 25-1-1943)

Evers, Cornelis B. - Death railway, 1993, pg 15-16 (sleuf maken, gedenkteken)

Hardie, Robert – The secret diary, 1983, pg 85-86 (verslag 20-4-1943)

Hellfire Pass Memorial, 1996

Parkin, Ray - Into the smother, 1963, pg 29-63 (februari 1943)

Veer, F.J. en E.E. van der – Een man zonder ring, 1995, pg 46-49 (Kamp 3, aankomst 27-1-1943)

Walker, A.S. - Middle East and Far East, 1953, pg 607-613

 

Tekeningen

Chalker, Jack – The war drawings of Jack Chalker, 1994, pg 33

 

 

Index                    Kampen Birma-spoorweg