Asaka Maru 1

 

                                                                                                                                                                     7-8-2012

 

LAND

STAD

1e KAMP

A/V

D-M-Y

kr

DODEN

Malakka

Singapore

 

V

4-7-1944

738

 

Borneo

Miri

 

A

8-7-1944

738

 

Borneo

Miri

 

V

10-7-1944

738

 

Filippijnen

Manila

 

A

16-7-1944

738

 

Filippijnen

Manila

 

V

9-8-1944

738

 

 

 

tyfoon

 

13-8-1944

707

 

Formosa

Takao

 

A

14-8-1944

707

31

A=Aankomst, V=Vertrek, kr=krijgsgevangenen

 

De Asaka Maru 1 (soms aangeduid als Ansuka Maru, 7.399 ton, vrachtschip) vertrok op 4-7-1944 met 738 krijgsgevangenen (allen Engelsen, hoofd­zakelijk afkomstig van de Burma-spoorweg) uit Singapore. De mannen behoorden tot de Japan Party 2. Het transport vond plaats in een convooi van totaal 10 schepen (waaronder 4 andere schepen met krijgs­gevangenen: Hakushika Maru, Hofuku Maru, Rashin Maru en Sekiho Maru); het voer eerst langs de noordkust van Borneo. In de havenstad Miri (Borneo) werd de samenstelling van het convooi veranderd (de Hofuku Maru bleef achter).

 

Aangekomen in Manila moest het schip wachten op de vorming van een nieuw convooi: na 15 dagen vertrok het schip tegelijk met de Rashin Maru en de Aki Maru 2 richting Formosa

 

Op 13-8-1944 werd het convooi getroffen door een tyfoon. De Asaka Maru 1 maakte zoveel water, dat het niet meer Takao kon bereiken: het werd op de kust van Formosa aan de grond gezet, de lading (o.a. bauxiet) werd van boord gehaald; vervolgens kon het schip met de krijgsgevangenen nog aan boord de haven van Takao bereiken.

 

De krijgsgevangenen bleven vermoedelijk aan boord van de Asaka Maru 1 en gingen op een gegeven moment aan boord van de Hakusan Maru, die op 22-8-1944 vertrok en op 30-8-1944 Japan bereikte.

The Asaka Maru 1 (sometimes called Ansuka Maru), 7,399 tons, freighter) sailed from Singapore on 4-7-1944 with 738 POW’s (all British, mainly from Birma-railway). The men belonged to Japan Party 2. The tran­sport took place in a convoy of 10 ships (4 of them with POW’s: Harushika Maru, Hofuku Masru, Rashin Maru and Sekiho Maru). The convoy sailed along the north coast of Borneo; in the harbour of Miri (Borneo) the composition of the convoy was changed (the Hofuku Maru stayed in Miri).

 

After arrival in Manila the ship must wait for a new con­voy: after 15 days the ship sailed for Formosa together with the Rashin Maru and the Aki Maru 2.

 

On 13-8-1944 the convoy ran into a typhoon.  The Asaka Maru 1 made so much water, that Takao could not be reached: the ship had been set on the coast, the cargo (bauxite and manganese) was unloaded; thereafter the ship with the POW’s could reach Takao.

 

Presumably the POW remained on board of the Asaka Maru 1 till they stepped over on the Hakusan Maru, leaving Takao on 22-8-1944 and reaching Japan on 30-8-1944.

 

 

Literatuur

Lamont-Brown, Raymond - Ships from Hell, 2002,  pg 149 (N.B. 1942 wijzigen in 1944)

Michno, G.F. - Death on the Hellships, 2001, pg 194-201, 315

Waterford, V. - Prisoners of the Japanese in World War II, 1994, pg 155 (hierin 1942 wijzigen in 1944)

Witsen, E. van - Krijgsgevangenen in de Pacific-oorlog, 1971, pg 175 (Ansuka Maru)

 

 

 

Index           Zeetransporten              Kampen in Japan